Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

Helemaal het einde....

Dinsdag 27 juni, Reisdag naar Oslo

3-27 graden

Dagafstand: 218 km.

De laatste dag voor vertrek naar Denemarken, Frederikshavn.

De laatste avond in Skeikampen hebben we simpelweg genoten van de rust en het mooie uitzicht. Vanochtend was er enigszins stress omdat Fred de sleutel van het appartement nergens kon vinden. Ik hielp meezoeken. Alles hebben we geloof ik drie keer uit de auto gehaald, maar niks te vinden. Alle tassen op zijn kop gekeerd, keukenlaatjes en alle kasten gecontroleerd en uiteindelijk kwam de sleutel tevoorschijn, onderin Fred zijn bagage. Ik ben altijd degene die van alles kwijt is en ik besteed een deel van mijn leven aan zoeken naar spullen, maar nu kwam het niet door mij, eerlijk waar.

Nog een rit van een paar uur te gaan en dan zijn we in Oslo. We zijn een beetje stil tijdens het rijden door de prachtige bossen, heuvels, bergtoppen en langs de riviertjes en meren. Wat is dit eindeloos prachtig geweest.

Vanmorgen was er in Skeikampen nog vorst aan de grond. Normaal is de temperatuur hier rond de 22 graden in deze periode, dus dat treffen wij weer. Maar het begint warmer te worden en in Oslo is het ver boven de 20 graden. We moeten zelfs de verkoeling van de schaduw opzoeken. We kunnen de auto parkeren bij de terminal, voor slechts 22 euro kun je een paar uurtjes staan.

Er is een mooie winkelstraat, de Karl Johansgate, met mooie winkels en veel terrassen. Deze straat komt uiteindelijk uit bij het Koninklijk Paleis. Daar is om 13:30 uur dagelijks wisseling van de wacht. Deze wisseling is echt wel leuk om te zien. De nieuwe wacht komt begeleid door een muziekkorps vanuit de Karl Johansgate aanmarcheren, begeleid door ruiters te paard. Oslo is natuurlijk niet zo’n massale toeristenstad als Londen, dus hier kun je in alle rust de boel bekijken. Waar er vroeger sabels werden gebruikt dragen ze nu machinegeweren. In totaal duurt het een half uur.

Er is een beroemd beeldenpark in Oslo, maar daarvoor hebben we nu geen tijd meer.

We kuieren nog even langs de havenboulevard en blijven even in het zonnetje zitten om te genieten. Dan wandelen we langzaam naar de terminal van Stena, die ook aan de boulevard ligt. We zijn te vroeg, maar dat geeft niet. Dan kunnen we nog even een uurtje lezen in de zon. Bij het opstellen van de auto ligt er eerst nog een schip voor Kopenhagen. Het schip voor Frederikshavn is er nog niet. We moeten nog een paar uur wachten. Het is altijd leuk om de bedrijvigheid te zien. Het lossen en het laden, het afrijden en het oprijden van allerlei voertuigen, met of zonder bestuurder. We staan vooraan, dus we zitten best.

Aan boord is het natuurlijk genieten van het heerlijke eten. Dat toetjesbuffet, ohhh goddelijk! Ik ben helaas twee keer geweest en zit nu hartstikke vol. En, onbeperkt wijntjes bij het eten!!! Lekker hoor(en daarna stiekem nog een wijntje meesmokkelen, want dan kosten ze ineens 7 euro….)

Het is nog een heel eind varen in het Oslo-fjord en we kunnen bij de ondergaande zon nog een tijdje op het achterdek van dit mooie fjord genieten. Ik ben er weer emotioneel van. Dit is nl. onbeschrijflijk, hoe mooi dit is. Maar dat hebben jullie al zo vaak gehoord tijdens deze reis…

Ik ben ontzettend nieuwsgiering hoe het met Antoinette in het ziekenhuis gaat. Vanochtend heb ik even contact gehad, maar mijn telefoon heeft helaas de geest gegeven. Er komt geen enkel leven meer uit. Whattsapp lukt niet op dit moment. Lieve Antoinette en Cor, als jullie dit lezen: mijn mail = jolandavanstraaten@gmail.com.

Tsja, en dan is het nu echt einde verhaal. Deze prachtige, onvergetelijke, eindeloze en bijzondere reis zit erop. Morgen worden we wakker in Frederikshavn en dan ruim 1080 km doorkachelen naar huis!

Lieve allemaal, wat ontzettend leuk dat jullie meegelezen en meegeleefd hebben. Ik vond het zo leuk om jullie reacties allemaal te lezen en het heeft mij de inspriratie gegeven om elke dag een uurtje te schrijven.

Bye!!

Reacties

Reacties

Ineke van Baggem

Lieve Jolanda en Fred het was een feestje om met jullie mee te mogen reizen. Jullie beeldende verhalen en prachtige foto's maakten het alsof ik ook in de auto zat. Lief en leed hebben jullie gedeeld. Dank voor de mooie momenten. Slaap lekker op de ferry en succes morgen met de laatste km. Knuffel van mij uit De Bilt.

Connie

Wat mij betreft had ik nog wel paar weken jullie reisverslagen willen lezen . Maar dit reistempo is niet zo lang vol te houden denk ik. Goeie reis terug.

Margot

Hè, ik zal je reisverhalen missen!
Goede thuisreis!

Ray en Rob

bedankt voor jullie mooie verhalen

wij zien ons begin September

Aernout Moojen

Hebben genoten van jullie reis verhalen en mooie foto veilige kilometers naar huis en tot op de Boogaard xx

Anne

Dank dat ik ook reisgenoot mocht zijn en een prachtig beeld heb gekregen van dat noordelijk stuk aarde door alle mooie natuurbeschrijvingen.
Wel thuis!

Jose

Goede reis naar huis

Ingrid

Nogmaals dank Jullie wel dat we met jullie mochten mee reizen via de verhalen en foto's!
We zijn behoorlijk geïnspireerd en wie weet gaan wij het noorden oook eens bezoeken

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!