Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

9-16 graden

Zon op: 02:34

Zon onder: 23:55 uur

Dagstand: 338 km.

Vandaag een mooie rit dor Midden-Noorwegen naar Oppdal. De reis gaat voornamelijk door mooi glooiend gebied met weilanden en bossen. Vooral de bloemen vallen nu op. Het lijkt wel alsof alles tegelijk bloeit. De seringen zijn in Nederland al lang al uitgebloeid. Hier beginnen ze net in bloei te komen. Hele bossen tegelijk, tegelijk met gouden regen, lupine (die bij ons pas in augustus begint) en de blauwe echte geranium. In het vroege voorjaar is het hier nog te koud en in augustus is de dag alweer een stuk korter. Dus de bloemen moeten hun cyclus in een hele korte periode afleggen.

De route gaat langs Trondheim. En we gaan via een hele lange tunnel onder de stad door om uiteindelijk in het centrum weer bovengronds te komen. Erg leuk om de stad even te bekijken. De grootste bezienswaardigheid is de kathedraal. Maar wij belanden per ongeluk in een klein kerkje, waar achterin een soort van cafeetje is ingericht en waar de daklozen tijdens de dienst even binnen kunnen schuilen en een kopje koffie kunnen pakken. Ondertussen moeten ze natuurlijk wel de preek aanhoren. Het mes snijdt aan twee kanten. Daarna kunnen we voor 18 euro p.p. de kathedraal en het museum bezichtigen. Er was een dienst (vandaag is zondag) en we mochten er niet in. Ook zonder dienst waren we mooi niet naar binnen gegaan. We hebben even een rondje buitenom gelopen, ik heb een appeltje op een trappetje gegeten voor de kathedraal gegeten en toen hadden we het wel gezien.

Even lekker neerploffen bij de Starbucks, lekkere koffie gedronken en daarna gingen we weer op weg.

In Noorwegen zijn op sommige plekken tolwegen. Langs de kant van de weg staat een bord met het tarief en vervolgens worden de kentekens geregistreerd. Er zijn geen tolpoortjes, je krijgt vanzelf een rekening thuis.

We besluiten om de tolweg te vermijden en daardoor hebben we een aantal leuke kleine weggetjes, door glooiend landschap met heerlijke bochten en heuvels.

We komen een beetje te vroeg aan in Oppdal om te kunnen inchecken, maar de beheerder wenkt ons en we mogen er toch alvast al in.

Dan zijn we toch wel verrast. We krijgen een huis dat aan de buitenkant uit 1800-1900 staat. Opgebouwd uit hele dikke houten balken. De kiertjes tussen de balken zijn opgevuld met mos. Wat is dit ontzettend leuk. Binnenin is het nog leuker. Zo ontzettend gezellig ingericht met mooie meubels. Echt overal is aan gedacht om het huiselijk en bijzonder te maken. Alleen de open haard en rendiervacht voor de open haard ontbreekt nog. Nou ja, die fantaseren we er dan toch gewoon bij?

De beheerder kwam vragen of hij misschien even weg kon om een boodschap te doen. Alleen onze reisgenoten werden nog verwacht. Natuurlijk is dat geen probleem. Hij overhandigt ons de sleutel. Omdat het nog vroeg is, is er nog tijd genoeg om een beetje rond te scharrelen. We zijn hier nu helemaal alleen, wat een stilte om ons heen. Een stukje verder is een berghelling die helemaal vol staat met wilde bloemen, heerlijk om er even naar toe te wandelen en dit te bewonderen.

In dit leuke huisje kunnen we alleen niets koken. En, we hebben geen eten bij ons. Dus wordt het uit eten en als onze reisgenoten inmiddels ook zijn gearriveerd rijden we gezamenlijk 6 km naar Oppdal. Het eten in restaurants is hier natuurlijk hartstikke duur. Maar in een heel knus restaurantje vinden we een pizzabuffet voor 15 euro p.p., all you can eat. Hartstikke lekker!

Na het eten gaan we naar de 1e verdieping van ons huisje voor nog een borreltje gezamenlijk. Het is droog buiten, maar inmiddels wel te koud om nog buiten te kunnen zijn. En nu duik ik weer heerlijk in mijn boek. Spannend verhaal, het roept naar me om uitgelezen te worden.

We blijven twee nachten in Oppdal. Hopelijk kunnen we morgen naar een natuurgebied om een stevige wandeling te maken langs spectaculaire watervallen. Als de zon schijnt hangt er altijd een regenboog overheen. Dus duimen jullie voor me dat het weer een beetje meewerkt?

Aernout Moojen

We duimen voor jullie

Ray en Rob

een zonnetje !!

Jose

Veel plezier morgen

Ineke van Baggem

Hallo vakantiegangers wat een heerlijk verhaal weer en wat genieten jullie toch ontzettend. En wat jullie onderweg tegenkomen is ongelooflijk. De foto's zijn ook weer schitterend. Zal duimen voor een zonnetje. Veel plezier verder.