Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

Zon op: Middernachtzon

Zon onder: Middernachtzon

Duur van de dag: 24 uur

Dagstand: 281 km

Ondanks dat er vandaag niets speciaals op het programma staat zijn we toch bijtijds opgestaan. De Lofoten is echt een hoogtepunt op deze reis, dus daar moet zoveel mogelijk van genoten worden. Voor mij was het geen probleem om vroeg op te staan. Ik was al weer uren voor de wekker wakker door het licht de hele nacht.

Allereerst checken we waar de veerboot in Svolær vertrekt. Morgenochtend moeten we rond 07:30 uur al opstellen voor de boot. En het is wel zo makkelijk als we dan niet hoeven te zoeken. We konden uit drie veerverbindingen kiezen, maar hebben Svolvær gekozen. De andere twee waren echt een behoorlijk stuk uit de route. Omrijden is deze keer echt geen optie. Dan zouden we nl. bijna 14 uur moeten rijden (1080 km). En deze veerboot is maar een paar minuutjes rijden hiervandaan.

Als je de Lofoten gaat bekijken kun je een boottocht reserveren. Maar we hebben al een aantal keren gevaren en we gaan het liefste onze eigen gang. Dat betekent de route rijden naar het westelijke puntje en dan weer terug. Op de heenweg doen we geen sightseeing. Het is nog bewolkt en af en toe spettert het een beetje en het lijkt beter om op de terugweg te stoppen bij de mooie plekjes. Bijna op het westelijke puntje beland stoppen we in Nusfjord. De lucht is een beetje opengebroken, dus dat is mooi. Dit plaatsje staat op bijna alle ansichtkaarten van de Lofoten. Heel leuk om te zien. Daarna door naar Reine. Ook een vissersstadje en een prachtig uitzichtpunt van bovenaf. Dan nog even door naar het uiterste puntje, het plaatsje Å. Hier stopt de E10, want het eiland eindigt hier. Je kunt op het hele eiland prachtige wandelingen maken.

De mooie picnickmand van Jose was, goed gevuld, meegenomen. Kleedje was mee, dus wij waren klaar voor een picknick op een mooi uitzichtpunt. (E)-boeken waren mee om even een uurtje te ontspannen. Onderweg hebben we nog een paar van die heerlijke puddingbroodjes gekocht. We hebben het geprobeerd, maar helaas, er stond een straffe wind die zo koud aanvoelde dat we gauw ons broodje in de auto gingen opeten.

Op de terugweg hadden we dus dezelfde route. Maar dat maakt niet uit, want door de enorme rotspartijen en fjorden ziet het er andersom weer heel anders uit.

Lieve mensen, als je ooit in de gelegenheid mocht zijn en een van de mooiste plekken op aarde wilt bezoeken. Ga dan naar de Lofoten. Huur een rorbuer (vissershuisje) en geniet van de overweldigende natuur. Je kunt al het moois gaan bekijken met een kajak, kano of wandelend van rorbuer naar rorbuer. Je kunt ook gaan motorrijden of fietsen. Dat laatste zou ik niet doen, want de wegen zijn smal en er zijn hier toch wel veel campers. De fietsers moeten vaak afstappen omdat het te smal is.

De tocht van vandaag deed me erg denken aan de Ring of Kerry in Ierland. Iedereen rijdt bijna dezelfde route en op alle uitkijkpunten staan wel mensen te genieten van de mooie omgeving. Het is gewoon alsof je constant in een ansichtkaart rijdt.

In het huisje stookt Fred gauw de kachel op. Want het is behoorlijk fris buiten. In Nederland wordt een erg warme nacht verwacht lees ik. Sterkte allemaal…

Simon en Marja

De foto's zijn prachtig...worden iedere dag mooier en mooier!!

Aernout Moojen

Inderdaad warm en broeierig hier ijsschotsje zou welkom zijn . Weer genieten van jullie avontuur en foto's kijken

Ineke van Baggem

Helemaal top. Prachtige foto's ook.