Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

Over de brug

Zondag 18 juni, reisdag van Trömsø naar Stokmarnes op de Vesterålen

10-16 graden

Zon op: Middernachtzon

Zon onder: Middernachtzon

Duur van de dag: 24 uur

Dagstand: 420 km, 5 uur en 50 minuten reistijd.

We verlaten rond kwart voor acht het mooie Trömsø, gelegen tussen alle besneeuwde bergtoppen. Het is bewolkt, maar het mooie is dat het nu wolkenflarden zijn. En natuurlijk zien we liever blauwe luchten, maar die wolkenflarden zijn ook fantastisch.

Langzaam merk je tijdens de rit dat de ijskappen op de bergen minder worden. Daarentegen heb ik nog nooit zoveel watervallen gezien. Al dat smeltwater plonst met een rotgang in de rivieren. Helaas zijn er bij de watervallen geen uitwijkplekken. De toendra wordt steeds minder en we zien weer bermen vol met bloemen. Ook de lupines komen heel af en toe weer voor. Het rijden is vandaag echt een genot. Vlak voordat voordat ik de E6 moet verruilen voor de E10 krijg ik een flinke afdaling. Ik ben niet een hele grote held in afdalingen, maar deze gaat zooooo lekker. Zo min mogelijk schakelen of afremmen en dan roets, goed sturen en naar beneden. Heerlijk, met een glimlach naar beneden. Tot dan toe hebben we vandaag voornamelijk in de bergen gereden, maar vanaf de E10 komen we langs de fjorden. En ik weet niet hoe vaak ik heb gezegd hoe overweldigend fantastisch dit is. Ik kan er niks aan doen. Bij elke bocht verbaas je je over zo veel moois. En dat terwijl het weer niet helemaal geweldig is. Vanaf een uur of elf beginnen er flinke stukken blauw in de lucht te komen. Het is gewoon niet uit te leggen hoe mooi dit is. Je moet het gezien hebben om te begrijpen wat ik bedoel.

Het rijden op de wegen is tot nu toe op alle etappes heel relaxt! De maximum snelheid is 90 km/uur. Maar vaak zijn er beperkingen van 80, 70 of 60. En het fijne is dat iedereen er zich aan houdt. Er wordt nergens opgeduwd. Wel duik ik even snel een parkeerplek op als ik zie dat er iemand achter me zit die iets harder wil rijden. En daarna heb je dus de hele weg (voor en achter) h e l e m a a l voor jezelf.

We komen aan bij de eilandengroep Vesterålen en rijden via diverse schitterende bruggen naar Stokmarnes. Jammer dat de rit al voorbij is, wat was dit mooi!

Het huisje is een zgn. rorbuer, een oud vissershuisje op palen. Maar dan helemaal nieuw gebouwd met mooie moderne inrichting en heel comfortabel, zelfs met twee badkamers. Dit keer geen afwasmachine, maar die hebben we tot nu toe ook niet gebruikt. De bedden zijn zelfs voor ons opgemaakt en alles natuurlijk brandschoon. Vanaf de veranda hebben we uitzicht op het fjord. Ach, je voelt je zo klein als je dit allemaal ziet…

We blijven hier twee dagen. Morgenochtend gaan we al heel vroeg op pad omdat we een walvistocht hebben geboekt in Andenes. Een flink eind rijden langs wat een van de mooiste routes van Noorwegen moet zijn. Spotten van walvissen is gegarandeerd, anders krijg je je geld terug. In ieder geval zijn er heel veel potvissen die dagelijks worden gezien, maar ook orka’s bijvoorbeeld zien ze regelmatig. Als dat toch eens waar kon zijn…

Reacties

Reacties

Aernout Moojen

Neem een walvis je voor me mee veel pkezier

Marja

Ik zie je verbaasde blikken al voor me???? T is sprookjesachtig die fjorden. Ben benieuwd naar de walvissen. Komen jullie ook nog langs de plaats Bergen? Moet n gezellige stad te zijn. Veel plezier morgen

Ineke van Baggem

Wat een prachtige natuurrit vandaag. Maar morgen zou ik wel even bij jullie willen zijn! Ik hoop dat jullie reis niet voor niets zal zijn en dat jullie veel vis gaan spotten. Batterij, accu en alle andere benodigdheden opgeladen. Voor straks welterusten en ik kijk met spanning uit naar het verhaal en de foto's van morgen. Veel plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!