Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

10-16 graden

Zon op: Middernachtzon

Zon onder: Middernachtzon

Duur van de dag: 24 uur

Heerlijk geslapen: de fleecedeken voor het raam was een goed idee. En wat waren we moe. Het was evengoed weer half twee geworden (in de nacht) voordat de bedstee werd opgezocht. Maar vanochtend lekker uitgeslapen!!! Tot 09:00 uur en als het aan mij lag, plakte ik er nog een uurtje aan vast. Het huisje is veel luxer dan we geboekt hadden. Lekker met vloerverwarming, opgemaakte bedden en handdoeken.

Vandaag hebben we tijd om door te brengen in Trömsø.

Er zijn allerlei excursies te doen: met een RIB boot de IJszee op of naar een Huskeyfarm. De RIB boot valt af omdat we de walvistocht bij Andenes al hebben besproken en de Huskeys, mwahh. In de winter lijkt het ons super om een tocht te maken, maar om nu 96 euro p.p. uit te geven om te zien hoe ze gevoerd worden… Nee, dat zien we niet zitten. We gaan gewoon de omgeving bekijken. We hebben de kaart van Trömsø van Connie van Gelder gelukkig bij de hand. Zij waren hier een paar maanden geleden nog. Toen was er Noorderlicht en konden zij genieten van de sledetochten met de Huskeys.

Tot onze verrassing komen we na de aanwijzingen voor ‘Parkering Sentrum’ terecht in een ondergronds tunnelsysteem. Na allerlei ondergrondse rotondes die uitgehouwen zijn in de rotsen komen we bij een gangenstelsel waar we kunnen parkeren in Hallen. Het lijkt op een oude atoomkelder met die enorme deuren per hal.

Een paar uurtjes rondkuieren in Trömsø was best leuk. Het is voor Noord-Noorse begrippen een flinke stad. Vandaag wordt er een belangrijke marathon gelopen (midzomernachtmarathon) en er is daardoor heel veel gezellige drukte in de stad.

We trakteren ons laat in de middag op een pizza. Dat scheelt koken vanavond.

Later rijden we door naar de botanische tuin die onderdeel uitmaakt van de Universiteit. Ik heb me flink gehouden en me ingehouden want je moet altijd rekening houden met elkaar vind ik, maar ik kon daar wel uren doorbrengen, samen met vriendje macrolens J. Fred zat het allemaal eens aan te kijken en genoot ook wel van de mooi aangelegde tuin hoor. Toen wij elkaar leerden kennen werd hij er al gek van dat ik uren bezig kon zijn met bloemetjes fotograferen… er is dus nog niets veranderd.

Als we terugkeren naar het huisje belanden we weer in een ondergronds systeem, maar als we ‘ boven’ komen blijken we ineens aan de andere kant van de best wel grote rivier terecht gekomen te zijn.

We zijn van plan om de reis voor morgen nog even door te nemen en nog een knackebroodje met kaas te eten. Maar onze reisgenoten zien ons toevallig aankomen en spontaan belanden we bij hen voor een geimproviseerde bbq bij een wijntje. Het werd een supergezellige avond met gezellig napraten over wat we allemaal op deze reis meemaken. De komende vier nachten hebben zij andere overnachtingen, maar daarna komen we elkaar weer tegen. We verheugen ons alle vier daarop.

We gaan toch wel redelijk op tijd terug, want morgen is weer een reisdag.

Er zijn verschillende mogelijkheden. O.a. via de eilanden en diverse veerponten. Maar deze nemen wij niet. Dat zou nl. betekenen dat het laatste stuk van ruim 100 km 3x gereden moeten worden. (1x vanaf de veerpont en 2x omdat wij bij Andenes een walvissafari hebben geboekt. Wij nemen een andere route over land. Dat is ruim 6 uur rijden. Inmiddels weten we hoe funest de middernachtzon is, dus we houden ons voor om op tijd te gaan slapen….

Aernout Moojen

Goed slapen en gezond weer op

Ineke van Baggem

Welterusten en morgen weer een goede reis.

Connie

Ja dat tunnelstelsel is wel apart he, maar wel heel "gang"baar. Wel apart om jullie foto's te zien zonder dat alles in ijs en sneeuw is gehuld. Fijne reis verder.