Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

Over land en over zee

Dagafstand 296 km.

4 - 10 graden

Zon op: Middernachtzon

Zon onder: Middernachtzon

Duur van de dag: 24 uur

Er werd gekozen voor de korte route via twee veerponten naar Trömsø. 1x 30 en 1x 20 minuten. De route eromheen bleek erg lang te zijn. En door het dikke wolkendek was het uitzicht minder mooi als we gehoopt hadden. De toppen van de bergen (ruim 1500 meter) waren verstopt.

Het nadeel van rijden boven de boomgrens is dat er geen natuurtoiletten zijn. Maar als je moet, dan moet je... Een paar motorrijders stonden op een parkeerplaats te gniffelen omdat er nergens een 'damestoilet' was. Ja, zij hebben het makkelijk! Uiteindelijk ben ik een stukje gelopen en heb gewoon naar ze gezwaaid, dat hielp, want ik kreeg meteen een beetje privacy. Als je moet, dan moet je.

En uiteindelijk was het maar goed ook dat het de ‘korte’ route werd.

Ik reed het laatste stuk en kon echt mijn ogen niet meer open houden van vermoeidheid. De middernachtzon is killing omdat je zo lang wakker blijft. Ik wilde het stuur overgeven, maar Fred hield ze ook bijna niet open.

In het huisje staat een heerlijke hoekbank met veel kussens en nadat de bagage binnen was gebracht gingen we even wat informatie over de omgeving lezen. Fred lag al snel languit en viel in slaap en ik volgde snel. Na uren werden we pas wakker.

Vanavond zijn we naar een middernachtconcert geweest in de IJszeekathedraal. Er trad een koor op met bijzondere muziek, veel van Noorse componisten en een enkel traditioneel lied gedeeltelijk in het Engels. Nog nooit zo’n mooi koor gehoord. De akoestiek en de lichtinval, samen met de hele aparte serene klanken was bijzonder.

En nu is het alweer allang middernacht geweest en we zijn nog steeds wakker….

De huisjes hebben ook allemaal van die hele dunne gordijntjes, zodat je het niet donker kunt maken. We hebben in de slaapkamer een fleecedeken over de gordijnen gepropt en nu is het daar tenminste een beetje donker.

Reacties

Reacties

Ineke van Baggem

Oh wat een mooie verhalen, maar ohhhhh wat een vermoeiende reis! Jullie hebben straks vakantie nodig om bij te slapen. Maar ik denk dat jullie het er graag voor over hebben, toch?

Aernout Moojen

In de vroege morgen lees ik jullie avontuur geniet ervan

Marja

Weer n bijzonder verhaal. Lijkt me prachtig het koor in die omgeving. Is voor jullie toch wel n hele belevenis deze reis?

Ray en Rob

je kunt zo in de wielersport ... hebben ze ook geen toiletten in de buurt ...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!