Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

Na de ijstijd

Donderdag 15 juni, reisdag van Honningsvag, Noordkaap, Noorwegen naar Alta (Finnmark, Noorwegen)

Dagafstand 243 km, totaal 3599 km.

4 - 20 graden

Zon op: Middernachtzon

Zon onder: Middernachtzon

Duur van de dag: 24 uur

Een redelijk relaxte reisafstand vandaag. Er werd een omweg voorgesteld via Hammerfest. Dit is de meest noordelijke stad ter wereld en het is natuurlijk wel bijzonder om daar geweest te zijn. Maar dat betekent 120 km omrijden en over dezelfde weg weer 60 km terug. Tijdens het rijden voelden we ons allebei best wel vermoeid en we besloten om Hammerfest maar te laten voor wat het is.

Een uur ging de route weer langs het prachtige Polsangerfjord met de tunnels, de rendieren en langs de ijsvlaktes. Bij de eerste stop zijn we helemaal verrast omdat je ineens zonder dik poolpak aan naar buiten kan en je de poolwind niet meer voelt. Het is een heel aangename temperatuur. De koffie en de stroopwafel smaken lekker buiten.

Bij Russenes verlaten we de E69 voor de E6. In dan verandert het landschap snel. Er komen weer bomen en planten. Bij de Noordkaap is niets, alleen toendra en ijs.

Alta is bekend van de prehistorische rotstekeningen.

Sommige tekeningen waren goed zichtbaar maar veel moest je met heel veel moeite zoeken.

De rotstekeningen staan op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Er zijn er tot nu tot bijna 6000 ontdekt. Erg interessant natuurlijk allemaal, maar pfff…Eigenlijk vond ik vooral de mooie planten en bloemen bijzonder en genoten we van het mooie uitzicht en de zon. De vesten konden uit, want het was inmiddels 20 graden geworden. Bloedheet dus…. (er liggen wel overal metershoge ijsbergen).

Nog 6 km rijden voor de overnachtingsplek in Alta. We hebben een comfortabele moderne vakantiewoning met een mooie nieuwe inrichting. Een lekker relaxte dag dus en we kunnen nog een behoorlijke tijd ontspannen tot het ‘avond’ wordt. Trouwens wel apart dat alle huisjes dunne gordijntjes hebben. Je zou meer verduistering verwachten om de middernachtzon buiten te houden.

Wel moest er even flink gepuzzeld worden over de route voor morgen. Er zijn meerde mogelijkheden: Via een paar eilanden naar Tromsø met twee veerverbindingen of 75 km omrijden met een mooie route langs het fjord. De dag daarna hebben we ook weer een aantal veerboten in de route, dus ik denk dat we kiezen voor omrijden.

Wordt vervolgd.

Ineke van Baggem

Ongelooflijk dat in een paar honderd kilometer de natuur en temperatuur zo kan veranderen, wel heerlijk weer die "warmte" na die ijskou!