Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

4 -1 graden

Zon op: Middernachtzon

Zon onder: Middernachtzon

Duur van de dag: 24 uur

Even bijkomen op de veranda in een goddelijk zonnetje, bij een temperatuur van 6 graden van zoveel nieuwe ervaringen! Laptop op schoot, wijntje erbij. De zon is verrukkelijk. Ho, even opletten dat ik niet in slaap sukkel in het zonnetje.

Ondertussen komen er nieuwe bewoners op de camping aan. Een fietser met aanhangwagentje met vlaggetjes erop van alle landen waar hij is geweest. Hij slaapt in een piepklein tunneltentje. Twee motorrijders, fors op leeftijd, die zowat van hun motor annex sofa afrollen. Zij slapen niet in een tunneltentje. Zij zijn zo tonnetje rond dat zij bijna het bordes van het huisje niet op kunnen.

Gisteravond was er natuurlijk het hoogtepunt. Daar stonden we dan, op dat uiterste puntje van de kaart. We zijn idioten dat we dit doen, ik zal het maar voor jullie uitspreken. De meeste mensen kiezen voor de easy road door Noorwegen. Maar wij zijn gewoon op de Noordkaap geweest en in het noordelijkste havenstadje ter WERELD. En morgen in de noordelijkste stad TER WERELD. En vanavond gaan we gewoon voor een tweede hoogtepunt hoor! De ticket voor het parkeren is 24 uur geldig. En zo niet, dan wilde ik evengoed nog een keer, alleen al omdat sinds een uurtje geleden het dikke wolkendek helemaal openbrak. Want de middernachtzon hebben we niet gezien gisteravond door de dikke wolken. De lucht is strak blauw, dus dat moet lukken straks.

De weg ernaar toe is weer onbeschrijflijk. Omhoog en omhoog, door een maanlandschap van smeltende sneeuw die riviertjes vormen . Bijna bovenaan belandden we in de wolken. Dus er was een dichte mist. En wat was het vreselijk koud! Ongeveer 1 graad, maar voor mij voelde het aan als zeker -40. Er is een groot bezoekerscentrum, waar het lekker warm is gelukkig. We vonden het wel jammer dat er geen zon was, maar als ik de foto’s terugkijk is die mist eigenlijk hartstikke mooi.

Jullie in Nederland! Jullie zitten aan een koud biertje een beetje af te koelen en snappen hier natuurlijk niks van. Maar jongens, wat is het een ervaring om dit mee te maken! Er ontbreken woorden om het te kunnen beschrijven. Na elke bocht in de weg is het weer ‘wauwwwwww’. En het klimaat, dat is een ervaring die je nooit meer vergeet. Als je leest dat het ecosysteem zo kwetsbaar is dat je voetstappen buiten de paden jarenlang schade kunnen aanrichten, dan ga je toch wel nadenken over onze mooie aarde!

Na het bezoek aan de Noordkaap reden we middernacht alsof het midden in de middag was terug. Onze schaduwreisgenoten zijn inmiddels leuke en bijzondere reisgenoten geworden, ze heten Antoinette en Cor.

We drinken nog een borrel met elkaar om de mooie ervaring te delen. Het werd erg gezellig. Maar omdat je je zo verschrikkelijk verkijkt op de tijd werd het snel half twee. Het is dan gewoon alsof het middag is. Ik had totaal geen zin om te gaan slapen, dat leek zo onnatuurlijk. Maar toch was ik voor mijn doen heel snel in slaap. Misschien moet ik in NL maar een soort van daglamp gaan kopen en die ’s nachts aanzetten, dan val ik misschien wel eens in slaap, hahaha.

Vanmorgen waren we in Gjesvær, iets ten westen van de Noordkaa.

Een piepklein vissersplaatsje waar we voor een vogelsafari op de boot gingen naar een eilandengroep.

We waren best goed aangekleed met meerdere laagjes, 2 paar sokken en wintersportjassen en handschoenen. Maar wat waren we evengoed blij met de poolpakken die we aan mochten. Alle jezus wat is het koud. De boottocht duurde ongeveer anderhalf uur en was echt uniek. Er zitten tienduizenden vogels en vooral de papegaaiduikers en de zeearenden zijn natuurlijk fantastisch. Als bonus kwam er een paar keer een zeehond langszij en zat ons eens te bekijken. Zo schattig!

In de middag zijn we naar Skårvag gegaan. Het noordelijkste havenstadje ter wereld. We kwamen onze reisgenoten daar toevallig tegen in een kerstwinkel/koffiestop. En we dronken supergezellig even een welverdiende koffie en konden zo weer opwarmen. Vandaar klommen we over een rotspad tussen de kuddes met rendieren omhoog op de berg en na een half uurtje kwamen we bij een prachtig uitzichtpunt op de Noordkaap. Met zon, zonder wolken.

Op weg terug naar ons huisje word ik een beetje stil en emotioneel van deze mooie dag. Omdat de zon schijnt zijn de uitzichtpunten weer totaal anders dan gisteren. Beide waren op hun eigen manier prachtig.

De wereld is prachtig.

Ineke van Baggem

Wauw hier word ik stil van. Zelfs een beetje jaloers, maar wat gun ik het jullie! Fijn dat jullie zoveel mogelijk uit deze reis proberen te halen, de verhalen lezend. Daar bij jullie houdt de wereld op dus nu weer zuidwaarts neem ik aan.

Aernout Moojen

Wauw dus top

Marja

Wat n prachttocht. Emotioneel waarschijnlijk ook vanwege t feit dat je dankbaar bent dat je dit mag meemaken. Herkenbaar! Een prachtig cadeau deze vakantie. Geniet van dit welverdiend gevoel????

Margot

De natuur kan soms zo overweldigend zijn, hè?
Wat een prachtig reisverhaal weer, ik geniet heerlijk met jullie mee zo.
Geniet van alles!