Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

Paardjes en beren

8 juni Arvika – Orsa Gronklitt 360 km, 10 – 12 graden. Dik wolkendek, af en toe flinke regenbuien en soms een zonnetje.

Zon op: 03.29 uur

Zon onder: 22:36 uur

Het was een heerlijke avond daar in Arvika. Lekker bij de haardkachel genieten van het prachtige uitzicht en daarna slapen op de knusse zolder. Wel 10 keer mijn hoofd gestoten aan de schuine wanden. Om half vier was het hartstikke licht buiten en ik was daardoor een beetje in de war. Er was nog genoeg tijd om even lekker door te slapen. Na ontbijt met Hollandse voorgebakken broodjes, lekker warm uit de oven, gingen we op pad richting Orsa. Het was tijd voor de eerste tankbeurt. Voor de liefhebbers de cijfertjes: 1 liter diesel kost 13,47 kroon (ongeveer 1,39 euro).

De route gaat vrijwel helemaal via de E45, maar wij kozen andere weggetjes. Je doet er dan wel langer over, maar het is zo eindeloos mooi. Orsa ligt ten Noordwesten van het Siljan (meer). Jaren geleden hebben wij na Dalsland twee weken met papa en mama doorgebracht in de buurt van Råttvik, dat ligt aan de oostkant van het Siljan. We hebben daarom de route een klein beetje aangepast om bekende plaatsjes nog eens te zien. En wat een feest van herkenning: ja hoor, de onverharde wegen zijn er nog volop. Het is heel normaal als je de borden volgt en op puinweggetjes uitkomt. Geen cruise controle vandaag maar volop schakelen tussen twee en drie. Niets veranderd.

Maar dat is juist zo fantastisch om te rijden. Wel opletten, want de bermen zijn vrij steil dus als je per ongeluk de berm inschuift kom je er denk ik niet meer uit.

En ook Dalarna is zo ontzettend mooi. Veel bomen natuurlijk, maar na elke bocht is er weer een riviertje of een meertje te ontdekken. Gisteren zag ik langs de weg een aangereden lynx liggen en ook elanden lopen hier regelmatig op de weg.

Zowel van Rattvik als van Soderås konden wij ons totaal niets meer herinneren. We zijn nog even in Nusnås geweest, waar de Dalarna paardjes worden gemaakt. Het is nu een grote toeristische bende met hordes Japanners. De traditionele Dalarna paardjes en de rest van de souveniers zijn ook behoorlijk aangepast aan de wens van Aziatische toeristen. Een enkel paardje wordt nog handgemaakt maar de rest van het spul is allemaal ‘Made In China’. De nieuwe tijd, net wat u zegt.

Nog 40 km hierna doorrijden naar de eindbestemming. In Orsa is een groot roofdierenpark. Nu staat er een hek omheen, maar toen wij er waren wisten wij van niks en schrokken wij, papa, mama, Fred en ik, ons een hoedje van beren die ineens vlak naast ons van zich lieten horen. Op de parkeerplek stonden de berensporen toen zelfs om onze auto heen.

Ons vakantiehuisje staat precies op die plek. We hadden geen idee hier bij dit berenpark uit te komen. Dus dit is toch wel een verrassing. De receptie is zo ongeveer gebouwd op de plek waar wij de auto hadden geparkeerd. Dit hadden we natuurlijk nooit verwacht.

Op de voucher zie ik tot mijn schrik dat de receptie al om 15:00 uur dicht was. Het was inmiddels bijna vijf uur. Gelukkig staat er een pincode bij de gegevens en kunnen we daarmee een kluis openen waarin sleutelpakketjes voor de gasten liggen.

Als we binnenkomen is het huis al lekker warm voor ons gestookt. Warm welkom dus. In de berging staan ski’s, sleetjes en laarzen en er is een heerlijke grote veranda met een eigen vuurstookplaats. Ik ga een snelle macaronihap klaarmaken. Na het eten even snel de wifi opgepakt bij de receptie. In het huisje is dit keer geen wifi. Rustig verhaaltje typen vanavond en dan wegdromen in mijn boek. Morgen geen reisdag.

Marja

Klinkt als weer een fantastische dag! Geniet ervan!

Aernout Moojen

Geweldig weer geschreven

Connie

Jullie hebben alweer heel wat km afgelegd, maar als het zo mooi is en na elke bocht weer een verassing ligt te wachten is dat geen probleem he ? Twee, drie weken op 1 plek zal voor ons ook geen optie meer zijn.

Ineke van Baggem

Weer een mooi verslag, ik reis hierdoor in gedachten mee.