Fred-en-Jolanda-naar-de-noordkaap.reismee.nl

Noordwaarts!

7 juni 2017: Gotheburg – Årvika 298 km, 12 graden

Weinig geslapen, maar toch fris en fruitig en ruim op tijd opgestaan. Vandaag maken we er een mooie dag, ondanks alles!

Lekker op tijd gaan we via de ‘blauwe trappen’ naar autodeck 4 en vinden we zonder probleem onze auto weer terug. Nu begrijp ik waarom men zo veel roltrolleys meeneemt en meerdere tassen. Die zitten nu allemaal barstensvol met drank… Direct onder ons, op deck 3, staat de motorgroep en die beginnen al vroeg de motoren te starten en het gas gaat er flink op. Ze laten hun motoren enorm brullen. Ik lig in een deuk om al dat mannetjesgesputter. De uitlaten lijken er zowat af te knallen, wat een verschrikkelijke herrie. Het duurt hier erg lang allemaal. Er zijn geen douanecontroles, maar toch duurt het meer dan een uur voor we kunnen gaan rijden.

We rijden nog even door het centrum van Gotenburg. Wandelen is er niet bij want het regent verschrikkelijk. Alleen bij een pinautomaat ga ik er snel even uit. Even Zweedse Kronen pinnen. Het is inmiddels bijna 11 uur en nu gaan we eindelijk op weg, noordwaarts! Onderweg bezoeken we een grappig plaatsje Kungålv met allemaal houten huisjes voor een kopje koffie en hoog nodig toiletbezoek.

De omgeving wordt steeds mooier. Ik word er zo blij van. Inmiddels rijden we door Dalsland. Ons welbekend. Plaatsjes als Bengtfors, Billingsfors, Håverud en Mellerud hebben we lange tijd geleden ook bezocht met papa en mama tijdens een prachtige vakantie in Dalsland. De traditionele mooie rode houten huisjes zijn er nog steeds al zijn er nu ook veel overgeschilderd in geel, lichtgroen en grijs. We stoppen bij het aquaduct waar het Dalslandkanaal door een brede goot op pijlers wordt geleid, met een ingenieus systeem van diverse sluizen, een spoorbrug, een snelstromend riviertje en een viaduct. Jaren geleden hebben wij dit bij toeval ontdekt. Inmiddels is het een ware toeristische attractie geworden. Op een camperplek bij het aquaduct parkeren we en zoek ik een mooi natuurtoilet uit. Keuze genoeg. Het regent weer flink en ik voeg een flinke waterval eraan toe.

De route is gewoonweg prachtig. Het begint op te klaren. We rijden niet volgens de route uit de navi, maar zoeken een mooi klein bochtig weggetje ernaast. Door de bochten en de bulten lijkt de weg wel op een traploper. En met de vele meren en fjorden is het genieten. Er wordt streng gecontroleerd op snelheid, dus de cruisecontrol gaat er lekker op. We hebben totaal geen haast. Niemand voor of achter ons, de weg is volledig van ons! Dit is nog eens toeren!

Ik zou willen dat mijn borders in de tuin er zo uitzien als de bermen in dit landschap. Lupines in roze, lila en wit bloeien zoals bij ons het gele koolzaad overal bloeit. En Immense velden vol met hele hoge boterbloemen erdoor geweven.

Rond half vijf zijn we op bestemming in Vårmland. We hebben een schattig houten huisje, met een houtkachel binnen en een veranda. Met vrij uitzicht op het Glafsfjorden. Bij aankomst regent het, maar het begint al snel op te klaren en we genieten op de veranda van een prachtige blauwe lucht, na al die regen en dit keer van twee volle glazen (tot het randje) met wijn. Tot laat in de avond is het nog droog. Het is hier al langer licht dan in Nederland, dat kun je op deze hoogte ook al merken. Binnen ruikt het naar sauna, door de houtkachel, die lekker staat te knapperen. De bedden zijn boven in een soort vide, helemaal van grenenhout. Je moet dan wel via de kamer een piepklein trappetje met hele hoge drempels op naar boven. Dat wordt nog spannend dus.

Aernout Moojen

Geweldig en mooi geschreven ook of je er zelf bij bent

Ineke van Baggem

Leuk verslag, je weet het goed over te brengen. Goed te lezen dat het een mooie dag was.

Silvia

Wat een heerlijke reis maken jullie. Hoop dat het weer snel opknapt, naar in ieder geval droog. Zag dat het richting lapland zonnig is, dus jullie gaan de goede richting op. Goede reis xx

Mama

Lieve kinderen, ik geniet van het reisverslag, die wordt uitgeprint en aan mij wordt voorgelezen. Wat prachtig wat jullie van de natuur zien en zie het in gedachten weer terug bij de herinneringen toen papa en ik nog mee konden. Met Bartje gebeld vanwege Ron. We hadden een goed gesprek. Er is ook een mail naar jullie toe. Ik weet nu ook de toedracht. Jullie kunnen dus weer volop genieten van jullie vakantie. Ik heb Leuni en Connie bedankt dat ze bij hem zijn geweest. Ron heeft genoten. Vandaag donderdag is hij naar het Spoorweg Museum. Dikke kus van mama en ik zie uit naar het volgende verslag!